Det er tre mulige grunner:
Vi får inn millioner av anmeldelser fra brukerne våre, og vi prøver å vise fram anmeldelsene som best gjenspeiler meningene fra medlemmer av Yelps Community. Resten av anmeldelsene kan du se ved å klikke på en lenke nederst på hver bedriftsside, men de blir ikke regnet med i bedriftens gjennomsnittlige stjernerangering eller antall anmeldelser.
Denne metoden er veldig forskjellig fra andre nettsider, som ofte gjerne viser fram all ros og ris fra hver eneste person. Vi gjør vårt beste for å bygge et community av brukere som aktivt bidrar med troverdig og nyttig innhold.
Vi bruker automatisert programvare som er utviklet av våre ingeniører for å anbefale anmeldelser fra Yelps community. Programvaren tar en rekke forskjellige faktorer med i betraktning, som for eksempel diverse kriterier som gjelder kvalitet, pålitelighet og aktivitet på Yelp. Men mest av alt leter den etter personer som virker tydelig motiverte til å dele med seg av et bredt utvalg detaljerte erfaringer de har med lokale bedrifter i hverdagen. I gjennomsnitt anbefaler programvaren omtrent tre fjerdedeler av anmeldelsene som blir sendt inn til nettsiden.
Det er en rekke forskjellige grunner til hvorfor en anmeldelse ikke blir anbefalt. For eksempel kan anmeldelsen ha blitt skrevet av en bruker som ikke har etablert seg riktig ennå, eller kanskje den ser ut til å bare være ris eller ros, og derfor er den ikke så nyttig for andre. Noen av disse anmeldelsene er falske (som de som kommer fra samme datamaskin), og andre kan være partiske (som de som er skrevet av en venn av bedriftseieren), men mange er ekte anmeldelser fra ekte kunder som vi rett og slett ikke vet så mye om, og derfor kan vi ikke anbefale dem.
Nei. Anbefalingsprogramvaren vår behandler annonsører og ikke-annonsører på akkurat samme måte. Du kommer til å finne nok av Yelp-annonsører med negative anmeldelser, og også masser av ikke-annonsører med fem-stjerners rangeringer over hele linja.
Videre er det ingen forbindelse mellom timingen for når en anmeldelse blir anbefalt og når en bedrift bestemmer seg for å annonsere eller ikke: anmeldelser kan bli anbefalt dager, uker eller til og med måneder etter at de først ble skrevet, og Yelps salgsrepresentant kan ikke på noen måte innvirke på når dette kan skje.
Kort sagt er det ikke noen forbindelse mellom anmeldelser og Yelp-annonser, salg av Yelp-annonser eller noe som har med disse å gjøre.
Det er umulig å gjøre 100% av kundene dine 100% fornøyde hele tiden, uansett hvor hardt du prøver. Negative anmeldelser er en uheldig — men helt normal — del av å drive en virksomhet. Vi får dem også.
Selv om det er viktig å se etter mønster i anmeldelsene dine (f.eks. om folk ofte nevner at brødet er hardt eller at en av de ansatte er uhøflig), bør du ikke fokusere altfor mye på en enkelt anmeldelse. De fleste Yelp-brukere ser etter en rød tråd blant alle anmeldelsene de leser istedenfor å bare stole blindt på en spesifikk anmeldelse, og du burde gjøre det samme.
Så klart kan du alltids kontakte anmelderen eller skrive en offentlig kommentar, men tenk på at hvis du svarer på kritikk med egen kritikk kan dette gjøre vondt verre.
Vi megler ikke i tvister, så det beste rådet vi kan gi er å kontakte anmelderen eller skrive et offentlig svar for å oppklare eventuelle misforståelser. Hvis det er klart og tydelig at anmeldelsen bryter våre retningslinjer for innhold (f.eks. hvis anmelderen innrømmer at han/hun forteller om en annen persons opplevelse eller uttaler seg på en rasistisk måte), kan du rapportere anmeldelsen for å gjøre oss oppmerksomme på den.
Nei, du bør ikke oppfordre kundene dine til å skrive anmeldelser på Yelp.
Først og fremst så vil jo de fleste bedrifter kun be sine mest fornøyde kunder om å skrive anmeldelser, ikke kunder som er misfornøyde. Disse selvvalgte anmeldelsene viser bare saken fra én side, og vi synes ikke dette er rettferdig mot forbrukerne. Vi vil heller gjerne høre fra medlemmer av Yelps Community som er inspirert til å fortelle om opplevelsene sine uten å bli oppmuntret til det av bedriftseieren.
Resultatet blir ofte at programvaren vår ikke anbefaler anmeldelsene du har bedt kundene dine om å skrive. Det beste du kan gjøre for at bedriften din skal få upartiske anmeldelser av høy kvalitet er å gjøre et uforglemmelig og flott inntrykk på kundene – og dette inkluderer ikke å oppfordre kundene dine til å skrive om deg på Yelp.
Her følger noen mulige forklaringer:
Anbefalingsprogramvaren vår blir drevet daglig, så resultatene kan også variere daglig. Iblant vil du se tilfeller der en anmeldelse blir anbefalt eller ikke anbefalt dager, uker eller til og med måneder etter at den først ble skrevet. For eksempel kan anbefalingsprogramvaren finne ny informasjon som gjør at en anmelder kan virke mer troverdig enn han eller hun gjorde i utgangspunktet. Det motsatte kan også skje. Iblant kan informasjonen vi har om en anmelder være utdatert eller ufullstendig, og også dette tar programvaren i betraktning.
Det viktige her er at anbefalingsprogramvaren vår rutinemessig produserer forskjellige resultat på forskjellige dager, basert på den informasjonen som er tilgjengelig.
Vi lisensierer grunnleggende bedriftsinformasjon fra tredje-parts dataleverandører som samler denne typen informasjon fra offentlige oppføringer og andre kilder. Vi får også bedriftsinformasjon fra brukerne våre som er så hjelpsomme at de retter informasjonen vi har, og lar oss få vite om nye steder som akkurat har åpnet i nærmiljøet. Si gjerne fra til oss om informasjon som er utdatert!
Forbrukere har rett til å prate om hva de liker (og ikke liker) med et måltid de har spist, en rørlegger de har leid inn, eller en bilvask de har besøkt. Vi tar ikke bort bedriftsoppføringer, så det beste du kan gjøre er å få kontakt med både dine fans og kritikere, og høre hva de har å si.
Nei. Du kan ikke betale oss for å fjerne eller omsortere dine negative anmeldelser — så enkelt er det. Det er viktig å understreke noen tilleggskontroller vi har bygd inn i systemet: For eksempel, salgsteamet vårt er ikke berettiget til å kunne fjerne negative anmeldelser for en annonsør, og samtidig har de ansatte som administrerer anmeldelser ikke noe med salg å gjøre, og får ikke betalt i henhold til salgstallene.
Det er mange såkalte "omdømmebygging"-firma som påstår at de samarbeider med Yelp for å fjerne de negative anmeldelsene dine eller forbedre stjernerangeringen din... mot en viss avgift (så klart!). Hvis du lurer på hvordan disse firmaene kan holde det de lover, er svaret enkelt: Det kan de ikke. Det har aldri vært mulig å kunne betale penger — til Yelp eller noen tredjepart — for å kunne manipulere anmeldelser.
Hvis du har blitt kontaktet av noen som tilbyr noe lignende, vil vi gjerne få mer informasjon om dette slik at vi kan hindre dem fra å utnytte andre. Vennligst kontakt oss for å fortelle mer om det.
Til sist, som vi har sagt før, er den beste strategien for å bygge et godt omdømme rett og slett å yte god kundeservice, og skrive diplomatiske svar til anmelderne dine.
Absolutt ikke. Rekkefølgen som anmeldelsene vises i kan ikke manipuleres og vil bli bestemt av Yelp-sorteringen, vårt rangeringssystem som vil vise brukerne de nyttigste anmeldelsene. For eksempel vil den første anmeldelsen som vises være den som reflekterer gjennomsnittlig antall stjerner i rangeringen for bedriften. Denne metoden er den samme for alle bedrifter, om de er sponsorer eller ikke.
Disse subjektive egenskapene stemmes fram av brukere som har skrevet anmeldelser av bedriften. Disse kan endre seg over tid, etterhvert som flere personer anmelder bedriften og stemmer. De mer objektive egenskapene som vi viser i bedriftsoppføringen (om bedriften tar kredittkort eller om den er tilgjengelig for rullestolbrukere, osv.) kan oppføres av bedriftseieren dersom han/hun har registrert seg for en kostnadsfri Bedriftskonto.
"Folk elsker oss på Yelp" er et program der kvalifiserte bedrifter, basert på deres historikk og rangering på Yelp, får et klistremerke og et gratulasjonsbrev fra Yelps grunnleggere. Klistremerkene blir sendt ut to ganger pr. år til alle bedrifter som kvalifiserer seg. Hvis en bedrift er annonsør på Yelp, har dette ingen innvirkning på om de får et "Folk elsker oss på Yelp"-klistremerke eller ikke.
Ingen liker å få en negativ anmeldelse, og enda verre er det hvis du synes at det krenker dine juridiske rettigheter. Men en bra advokat vil være ærlig mot deg: injuriesøksmål er kjent for å koste mye penger, samtidig som de er vanskelig å vinne. I tillegg er de dessverre også veldig offentlige. Vi kan vise til mange eksempler der søksmål har vist seg å ikke være noen god idé, og heller har skadet bedriften mer enn det har hjulpet. Du vil heller ikke komme særlig langt ved å dra inn Yelp i konflikten, siden Yelp kun fungerer som et forum som alle andre, der folk kan dele sine erfaringer. (Loven på dette området er klar, men du må gjerne be advokaten din om å bekrefte dette). Det kan finnes sjeldne tilfeller der man kanskje bør anlegge sak, men i de fleste tilfellene vil du ikke oppnå det du vil ved å stevne den som har gitt deg en negativ anmeldelse.